Algemeen: hoe kan ik mijn EV opladen? (II)

Hoeveel verbruikt een EV?

Een goede richtwaarde voor het verbruik van een EV is 17 kWh per 100 km

Dit is gebaseerd op een normverbruik van 12 kWh per 100 km en een gemiddeld rijgedrag (werkelijk verbruik = normverbruik x 1,42)

Daarbij moet rekening worden gehouden met volgende elementen:

  • Net als bij wagens met benzine- of dieselmotor, zijn er grote verschillen in verbruik tussen de verschillende EV. Omdat het om een nieuwe technologie gaat, mogen we nog belangrijke verbeteringen verwachten
  • Het verbruik hangt sterk af van je rijstijl. Cijfers daarover vind je hier
  • Het verbruik van een EV is meer afhankelijk van de buitentemperatuur dan bij een wagen met een benzine- of dieselmotor. De richtwaarde hierboven geldt voor een temperatuur in de buurt van 20°C
  • Bij -7°C ligt het verbruik 20% hoger zonder verwarming en 40% hoger met elektrische ruimteverwarming
    ​Opmerkingen:
    • Als het koud is, loont het om de binnenruimte van je EV voor te verwarmen terwijl het nog aan het elektriciteitsnet hangt. Er bestaan applicaties waarmee je dit vanop afstand kan regelen
    • Zetelverwarming verbruikt minder dan interieurverwarming
    • Een warmtepomp verbruikt minder dan elektrische verwarming
  • Bij 35°C ligt het verbruik met airco 25% hoger
     

Wat bepaalt de snelheid waarmee ik kan laden?

De laadsnelheid hangt af van het vermogen, tenminste tot de batterij ongeveer 80 – 90 % vol is. De laatste 10 – 20 % bijladen gaat trager.
 

Wat bepaalt de snelheid van laden?

Bij het laden worden verschillende onderdelen gebruikt. Het maximaal vermogen waarmee geladen kan worden, wordt bepaald door de zwakste schakel in de keten. De onderdelen zijn:

1. De batterij en de batterijlader van het EV

2. De laadkabel

3. Het laadpunt, snellaadstation of stopcontact

4. De aansluiting op het elektriciteitsnet.

Voor het vermogen van de batterijlader, laadkabel en laadpunt verwijzen we naar de specificaties van de fabrikant. Het laadvermogen via een gewoon stopcontact vind je hier.

Je moet er wel rekening mee houden dat het opgegeven laadvermogen van de batterijlader niet altijd volledig benut kan worden, bijvoorbeeld als de toegelaten temperatuur van de batterij bijna bereikt is. De batterijlader zal dan automatisch het laadvermogen beperken.

Het vermogen van de elektriciteitsaansluiting speelt ook een rol. Als er niet veel overschot is, kan je tijdens het laden weinig of geen andere elektrische toestellen gebruiken. Er bestaan “slimme” toestellen die je verbruik in de gaten houden en het laden aanpassen zodat je nooit teveel vraagt.

 

Checklist: aankoop van een laadkabel

Bij de aankoop van een laadkabel, moet je o.a. hierop letten:

  • Hoe lang moet de laadkabel zijn? Gebruik nooit een verlengkabel of stekkerdoos: die geven extra verliezen en kunnen te warm worden. Een langere kabel is handig om niet altijd in dezelfde richting te moeten parkeren (met het stopcontact op je EV vlak bij het laadpunt), maar hij is zwaarder en moeilijker te manipuleren
  • Waarvoor moet de laadkabel dienen: om te laden aan een laadpunt (Mode 3) of een stopcontact (Mode 2)? (De zware laadkabel voor Mode 4 hangt altijd vast aan het snellaadstation, deze kabel moet je nooit zelf meebrengen)
  • Welke EV-connector past er op je EV: Mennekes (type 2) of Yazaki (type 1)?

     

    EV-connector_Yazaki_type1

     

     

     

    EV-connector_Mennekes_type2

     

    Type 1 “Yazaki”-connector Type 2 “Mennekes”-connector 
  • Welke stekker moet er aan de andere kant zitten?
    • Om te laden aan een laadpunt heb je een Mennekes-stekker (type 2) nodig
    • Om te laden aan een stopcontact heb je een gewone stekker of een CEE-stekker nodig, afhankelijk van het stopcontact
  • Wil je driefasig kunnen laden of enkel monofasig?
  • Welk vermogen en stroom moet de laadkabel toelaten?
  • Zoals alle elektrisch materiaal dat in Europa verkocht wordt, moet de laadkabel voorzien zijn van de CE-markering
  • Bij de aankoop van een laadkabel voor een stopcontact (Mode 2) moet je ook hierop letten:
    • Een laadkabel voor een gewoon stopcontact moet de laadstroom begrenzen tot 10 A
    • Vanaf 1 januari 2018 moeten alle Mode 2-laadkabels een beveiliging bevatten tegen een foutstroom van 6 mA DC of meer. Als je voor deze datum nog een Mode 2-laadkabel koopt, neem je er best een die deze beveiliging al bevat