Vlaanderen.beMilieuvriendelijke voertuigen

Vergelijk milieuvriendelijke en conventionele wagens

Vergelijk elektrische, plug-in hybride, aardgas- en brandstofwagens.
En ontdek of het rijden met een milieuvriendelijke wagen in 2017 voordeliger is.

Start berekening

Juridische entiteit*

Wordt de auto gekocht als natuurlijke persoon (particulier), overheidsorganisatie, vennootschap (onderneming) of vzw?

BTW-plicht*

Is de vennootschap al dan niet btw-plichtig?

Gebruiksdoel*

Wordt de auto ingezet als bedrijfswagen (salariswagen, firmawagen: zowel privé als beroepsmatige verplaatsingen) of als poolwagen (enkel beroepsmatige verplaatsingen)?

Gelieve dit veld in te vullen.

Verhouding privé en beroepsmatige verplaatsingen*

%

Welk aandeel van uw totale afstand rijdt u voor beroepsmatige doeleinden?
Woon-werkverplaatsingen worden als privéverplaatsingen aanschouwd.

Uw wagengebruik

Aantal kilometer per jaar*

km/j

Hoeveel kilometer per jaar gaat u gemiddeld met de wagen rijden?
Voor privéwagens is het gemiddelde 15.000 km/jaar, voor bedrijfswagens 30.000 km/jaar.

Gebruiksduur in jaar*

jaar

Hoe lang wordt de auto gebruikt?

Theoretisch versus realistisch verbruik*

Hoe zou u uw rijgedrag omschrijven? Van zeer zuinig tot sportief. Duid "Volgens laboratoriumtesten" aan om te rekenen met de officiële cijfers van de constructeurs (de NEDC-cyclus). Op het tabblad "Aannames voor de berekening" vind je meer informatie.

De auto's kiezen
Stadswagen (A)
Compacte klasse (B)
Kleine middenklasse (C)
Middenklasse (D)
Premium klasse (E)
Topklasse (F)
Bestelwagens (K)
Compacte monovolumes
Medium monovolumes
Terreinwagens (SUV-D)
Terreinwagens (SUV-E)
Terreinwagens (SUV-F)
Selecteer eerste wagen: elektrische wagens
Selecteer tweede wagen: benzinewagens
Resultaten vergelijken

Bespaar 226 euro per maand
met een elektrische wagen!

Ecoscore

78

Ecoscore

84

Volkswagen e-Golf

Nissan LEAF Acenta

Blue

Blue

aanpassenElektrisch Prijs € 37.110,-

Specificaties

Motorvermogen
0
Acceleratie van 0-100 km/u
0
Koffer-inhoud
0
Cilinderinhoud
0
Batterijcapaciteit
0
Inhoud brandstoftank(s)
0
Berekend verbruik per 100 km
0
Berekend rijbereik
0

Kies een vergelijkbare wagen

aanpassenElektrisch Prijs € 37.110,-

Specificaties

Motorvermogen
0
Acceleratie van 0-100 km/u
0
Koffer-inhoud
0
Cilinderinhoud
0
Batterijcapaciteit
0
Inhoud brandstoftank(s)
0
Berekend verbruik per 100 km
0
Berekend rijbereik
0

Kies een vergelijkbare wagen

Aankoop en herverkoopwaardei

Nissan LEAF
0
Volkswagen e-Golf
0

0

0

Premies en belastingen (op x jaar)i

Nissan LEAF
0
Volkswagen e-Golf
0

0

0

Energie- en brandstofverbruik (op x jaar)i

Nissan LEAF
0
Volkswagen e-Golf
0

0

0

Verzekering en onderhoud (op x jaar)i

Nissan LEAF
0
Volkswagen e-Golf
0

0

0

Fiscale aftrek (op x jaar)i

Nissan LEAF
0
Volkswagen e-Golf
0

0

0

Totale kosten (op x jaar)i

Nissan LEAF
0
Volkswagen e-Golf
0

0

0

Bruto voordeel alle aard voor werknemer (op x jaar)i

Nissan LEAF
0
Volkswagen e-Golf
0

0

0

Aannames voor de berekening

Uitgangspunten voor de berekening

Bij de ontwikkeling van de webapplicatie werden de volgende kenmerken in acht genomen:

  • De berekening is slechts een indicatieve berekening van de totale kosten. De kosten in de praktijk kunnen per individuele situatie afwijken van de berekening in deze webapplicatie. Dit geldt in het bijzonder voor:
    • Gekozen opties en korting (is aan te passen in het eindresultaat).
    • De herverkoopwaarde van het voertuig (is aan te passen in het eindresultaat).
    • De verhouding van elektriciteit en benzineverbruik en aardgas- en benzineverbruik bij plug-in hybride en aargaswagens (is aan te passen in het eindresultaat).
    • De berekening van de verzekering en onderhoud
  • De tool geldt enkel voor entiteiten in Vlaanderen.
  • Voor rechtspersonen wordt aangenomen dat de voertuigen in de balans worden opgenomen.
  • Er wordt geen rekening gehouden met financiering en/of aankoopopties.
  • In de webapplicatie zijn meer dan 150 personenwagens beschikbaar.
  • Alle terugkerende kosten worden geïndexeerd.
  • De berekeningen gelden enkel voor nieuw ingeschreven wagens (dit heeft onder andere effect op de BIV en het Voordeel alle aard).
  • Er wordt in de berekeninge geen rekening gehouden met de kosten van laad- en tankinfrastructuur voor milieuvriendelijke voertuigen.
  • De totale kosten worden weergegeven op de volledige gebruiksduur.

Uitgangspunten voor de voertuigen

De selectie van voertuigen is gebaseerd op basis van de volgende uitgangspunten:

  • Alle elektrische, plug-in hybride en aardgasvoertuigen voor vervoer van personen die in Vlaanderen verkrijgbaarbaar zijn op niet-discriminatoire basis.
  • Een selectie van benzine- en dieselvoertuigen in de categoriën van de hiervoor geselecteerde milieuvriendelijke voertuigen met als uitvoering en motorisatie:
    • Een automatische versnellingsbak (indien beschikbaar).
    • Minimaal vijf deuren (indien beschikbaar).
    • Tweewielaandrijving (tenzij inbegrepen in het basismodel of bij SUV's in het E- en F-segment).
    • De voorkeur voor een hybride of meest milieuvriendelijke uitvoering.
    • Een minimaal vermogen van 80 kW (C-segment), 100 kW (D-segment), 130 kW (E-segment) en 175 kW (F-segment).
    • Een hatchback (A- tot C-segment) of break-versie (D-E segment) als carrosserievorm (indien beschikbaar).

Algemene aannames

Voor de berekening in deze webapplicatie werden de volgende aannames gemaakt:

  • Jaarlijkse inflatie van 2,03% (bron: FOD Economie, december 2016)
  • Vennootschapsbelasting van ondernemingen 33,99%
  • Vennootschappen hebben voldoende ruimte in de belastbare winst om de fiscale aftrek van wagens maximaal te benutten
  • Standaard elektriciteitsprijs: 0,28 €/kWh inclusief BTW (bron: VREG, november 2016)
  • Standaard aardgasprijs: 0,990 €/kg inclusief BTW (cfr beschikbare prijzen op www.dats24.be op 1/1/2016 voor hoogcalorisch gas (H-gas, 11.3662 kWh/m3))
  • Standaard benzine E10-prijs: 1,416 €/L inclusief BTW (gemiddelde van maximumprijzen in december 2016 volgens Petrolfed)
  • Standaard dieselprijs: 1,315 €/L inclusief BTW (gemiddelde van maximumprijzen in december 2016 volgens Petrolfed)
  • De catalogusprijzen zijn afkomstig van de website van Directlease (bron) of van de websites van Belgische importeurs en geraadpleegd in december 2016.
  • Het veld "Theoretisch versus realistisch verbruik" laat vijf waardes toe, gaande van "Volgens laboratoriumtesten" tot "Sportief". Volgens een studie van TNO en ICCT in november 2016 bedroeg de gemiddelde verbruiksfactor in Europa in 2015 1,42. Deze waarde heeft een effect op het berekende brandstof- en energieverbruik en rijbereik. Het berekende verbruik wordt berekend volgens een zogenaamde verbruiksfactor (van 1,00 (rijgedrag volgens laboratoriumtesten) tot 1,75 (sportief rijgedrag)) maal het door de constructeur opgegeven verbruik. Het berekende rijbereik wordt berekend volgens de beschikbare batterijcapaciteit en/of tankcapaciteit en het berekende verbruik.
  • Verzekeringspremie van 395 euro per jaar (BA-verzekering) + 2% van de cataloguswaarde inclusief opties en (in het geval van BTW-plichtige organisaties: niet-recupereerbare) BTW, jaarlijks geïndexeerd met de inflatie (bron: TCO model elektrisch rijden, prof. ir M. Steinbuch, TU Eindhoven).
  • Onderhoudskost van 0,02 + 2 miljoenste van de cataloguswaarde inclusief BTW €/km (bron: TCO model elektrisch rijden, prof. ir M. Steinbuch, TU Eindhoven).
  • Herverkoopwaarde van de cataloguswaarde inclusief BTW X een restwaardefactor in functie van de totale afstand (bron: TCO model elektrisch rijden, prof. ir M. Steinbuch, TU Eindhoven), met een restwaardefactor van:
    • 80% (20.000 km) tot 30% (120.000 km) met stappen van 10% per 20.000 km.
    • 30% (120.000 km) tot 15% (180.000 km) met stappen van 5% per 20.000 km.
    • 15% (180.000 km) tot 5% (260.000 km) met stappen van 2,5% per 20.000 km.
    • 5% (meer dan 260.000 km).

Welke kostencomponenten zijn in rekening gebracht?

De volgende kostencomponenten worden in de webapplicatie in rekening gebracht:

  • Aankoop en herverkoopwaarde
    • Aankoopprijs inclusief opties, korting en (in het geval van BTW-plichtige organisaties: niet-recupereerbare) BTW.
    • De kosten voor batterijleasing.
    • De herverkoopwaarde van het voertuig op het einde van de gebruiksduur.
  • Premies en belastingen
    • De belasting op inverkeerstelling en verkeersbelasting sinds 1 januari 2016 (rekening houdende met een vrijstelling van de verkeersbelasting voor CNG- en PHEV-voertuigen met een CO2-uitstoot van maximaal 50 g/km tot 31 december 2020).
    • De zero-emissie premie voor elektrische voertuigen voor natuurlijke personen vanaf 1 januari 2017.
    • De solidariteitsbijdrage die wordt aangerekend aan de rechtspersoon in het geval van een bedrijfswagen.
    • De verworpen uitgave van het voordeel alle aard die wordt aangerekend aan vennootschappen in het geval van een bedrijfswagen.
  • Energie- en brandstofverbruik
    • De elektriciteits, aardgas-, benzine- en/of dieselkosten inclusief (in het geval van BTW-plichtige organisaties: niet-recupereerbare) BTW, rekening houdend met de inflatie en het rijgedrag.
    • De verhouding van elektriciteits- en benzineverbruik of aardgas- en benzineverbruik bij plug-in hybride en aardgasvoertuigen.
  • Verzekering en onderhoud
    • Een BA- en omniumverzekering op de volledige looptijd
    • Reparatie, onderhoud en banden op de volledige looptijd, inclusief (in het geval van BTW-plichtige organisaties: niet-recupereerbare) BTW
  • Fiscale aftrek (enkel voor vennootschappen)
    • Alle fiscaal aftrekbare kosten, in functie van bedrijfswagen (tussen 50 en 120% fiscale aftrek) of poolwagengebruik (100% fiscale aftrek).
    • Het elektriciteits- en brandstofverbruik (75% fiscaal aftrekbaar)
  • Totale kosten
    • Alle voorgaande kostencomponenten bij elkaar opgeteld.
  • Bruto voordeel alle aard (enkel in het geval van een bedrijfswagen)
    • Het bruto voordeel alle aard voor de werknemer op de volledige looptijd.

 

 

 

 

 

 

Over deze webtool

De webapplicatie "Vergelijk milieuvriendelijke en conventionele wagens" werd ontwikkeld door projectbureau The New Drive en ontworpen door MADE in opdracht van het departement Leefmilieu, Natuur en Energie.

Disclaimer

De informatie, voertuigen en databases van de webapplicatie zijn met de nodige zorgvuldigheid samengesteld en worden in de mate van het mogelijke geüpdatet. De informatie die door middel van de webapplicatie wordt verstrekt geldt slechts ten indicatieve titel en is het resultaat van de gecombineerde gegevens van constructeurs, verzekeraars en invoer van de gebruiker.

Het departement Leefmilieu, Natuur en Energie garandeert echter niet dat de informatie op de website en/of verstrekt via de webapplicatie juist, actueel of volledig is. De informatie op de Website en/of verstrekt via de webapplicatie kan technische onjuistheden en typ- of andere redactionele fouten bevatten. De reële informatie, waaronder, maar niet beperkt tot de reële kosten kunnen in de praktijk of naargelang de specifieke omstandigheden afwijken van de door de webapplicatie verstrekte informatie.

Gebruiksvoorwaarden

Bij het gebruik van de webapplicatie gaat u akkoord met de gebruiksvoorwaarden.

Copyright

Copyright © 2016 Fuel LLC, The New Drive. Alle afbeeldingen, foto’s en ander beeldmateriaal, alsook alle daarin vervatte informatie, gebruikt op deze website www.milieuvriendelijkevoertuigen.be en/of de TCO webapplicatie zijn en blijven de uitsluitende eigendom van hun recspectievelijke rechthebbenden. Er wordt door het Departement Leefmilieu, Natuur en Energie geen enkel recht of licentie toegekend met betrekking tot de afbeeldingen, foto’s of beeldmateriaal, de informatie vervat hierin of enige hieraan gerelateerde (intellectuele) eigendomsrechten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Contact

Heeft u vragen over de webapplicatie?

Of is bepaalde informatie onjuist of niet meer up-to-date?

Contacteer ons via beleid@lne.vlaanderen.be