Het thema van de projectoproep voor 2020 is de uitrol voor laadinfrastructuur voor normaal en hoog vermogen voor elektrische wagens op parkings buiten het publieke domein. Een projectvoorstel indienen kan ten laatste op 1 september 2020. Lees hier de voorwaarden en dien een voorstel in.

 

VLAAMSE PROJECTEN

De Vlaamse overheid ondersteunt diverse projecten rond milieuvriendelijke voertuigen. Ontdek de subsidieprojecten die we eerder al selecteerden. 

 

EUROPESE PROJECTEN

De Vlaamse overheid neemt ook deel aan verschillende Europese projecten.

We zijn initiatiefnemer van het Europese project BENEFIC. Hierbinnen worden verschillende infrastructuurprojecten met Europese middelen gesubsidieerd. Ontdek de geselecteerde projecten.

Met het Europese project e-MOPOLI  garanderen we een kennisuitwisseling rond e-mobility tussen negen partnerregio's. Zo zijn we op de hoogte van alle goede praktijken rond milieuvriendelijke mobiliteit.  

IDACS helpt ons om samen met vijftien partnerlanden te werken aan een betere data-uitwisseling bij laadinfrastructuur. Hierdoor zal het mogelijk worden om over heel Europa te laden met hetzelfde abonnement. 

 

PROJECT IN DE KIJKER

Primeur: 2 slimme laadpalen en 1 bidirectionele laadpaal

Bonheiden organiseert op 16 september om 10uur een persmoment aan het gemeentehuis waarop ze hun twee slimme laadpalen zullen tonen die gestuurd worden om zoveel mogelijk zonnestroom in de elektrische deelwagens te pompen. De deelwagens staan ter beschikking van zowel de inwoners als het personeel van Bonheiden. Dit project werd mogelijk danzij de steun van het departement Omgeving.

Daarnaast zal de gemeente ook hun eerste Vehicle to grid laadpaal tonen, die gekoppeld werd aan een zonnedak. Een van hun elektrische deelwagens is in staat om energie terug te leveren aan het gebouw wanneer dit het meest voordelig is. Dit laatste is een testproject, in afwachting van nieuwe wetgeving rond lokale energiegemeenschappen en variabele energietarieven. 

Momenteel is de businesscase in Vlaanderen nog niet sluitend om energie terug te leveren vanuit een deelauto, omdat er geen vergoedingen zijn voor deelwagens als aggregatoren op het net. Via de ervaring van dit project, zal Bonheiden wel al aanbevelingen kunnen doen naar particulieren en bedrijven toe die een auto en laadpaal zelf financieren en beheren.