Prijsindicatie en fiscale voordelen

Hoeveel kost een Mode 3-laadkabel om aan een laadpunt te laden?

De prijs van een Mode 3-laadkabel hangt onder meer af van lengte, van de toegelaten stroom en of hij monofasig of driefasig moet zijn. Prijzen tussen 200 en 300 euro zijn gebruikelijk.
 

Hoeveel kost een Mode 2-laadkabel om via een stopcontact te laden?

Een Mode 2-laadkabel is duurder dan een Mode 3-laadkabel, omdat er een aantal beveiligingen ingebouwd worden, die anders in het laadpunt zitten. Hij zit vaak inbegrepen in de prijs van een EV. Anders betaal je al snel meer dan 400 euro.
 

Hoeveel kost een laadpunt?

De prijs van een laadpunt hangt uiteraard af van het vermogen en ook van de mogelijkheden om er vanop afstand mee te communiceren.

We proberen hier een ruwe indicatie te geven van de prijzen. In de praktijk zal de prijs uiteraard afhangen van je concrete wensen en situatie.

Prijzen voor een laadpunt gaan van ongeveer 600 euro voor een eenvoudig laadpunt van 3,7 kW (16 A, 230 V monofasig) tot ongeveer 1500 euro voor een laadpunt van 22 kW (32 A, 400 V driefasig) met communicatie vanop afstand.

De prijs voor het plaatsen en aansluiten zal afhangen van zaken zoals de afstand tussen het laadpunt en het verdeelbord, het type differentieel (A of B) dat vereist is, of er een transformator nodig is en of er nog plaats is voor een extra kring in het verdeelbord.

Tot slot is er de verplichte keuring van de elektrische installatie na het plaatsen van een laadpunt. Reken hiervoor ongeveer 100 euro.

 

Vergoeding voor de kosten van het laden

 

foto2

De werkgever kan uiteraard toelaten dat zijn werknemers hun EV op het werk opladen.

Daarnaast kan hij hen één (of meerdere) laadpas(sen) geven, te vergelijken met een tankkaart. Daarmee kunnen ze opladen aan publieke laadinfrastructuur. De leverancier van de laadpas factureert de laadkosten rechtstreeks aan de werkgever.

Maar wat als de werknemer zijn wagen thuis wil opladen? Hoe kan hij vergoed worden voor de werkelijke kosten daarvan? Hiervoor bestaan er verschillende mogelijkheden:

  • De werkgever (of de leasemaatschappij) voorziet in de installatie van een laadpunt met ingebouwde energiemeter bij de werknemer thuis. Op deze manier worden de energiekosten voor het laden gemeten onafhankelijk van het andere verbruik
     
  • Sommige laadstations voorzien de mogelijkheid om de verbruiksgegevens automatisch door te sturen via internet. De werkgever kan dan zijn werknemer vergoeden voor het elektriciteitsverbruik. Een nadeel is dat de werknemer enkel voor het laden thuis vergoed wordt
     
  • Een alternatief is een laadkabel met ingebouwde energiemeter en eventueel een communicatiemodule
     
  • De werkgever kan voorzien in een forfaitaire netto vergoeding op de loonbrief om de kosten van het thuisladen te compenseren. Deze afspraken worden vastgelegd in de Car Policy en bieden een zeer eenvoudige oplossing voor beide partijen. De vergoeding dient rekening te houden met de gemiddeld gereden afstand, het aantal thuislaadbeurten en de werkelijke kostprijs van de elektriciteit
     
  • De werknemer kan vergoed worden op basis van een onkostennota. De werknemer registreert thuis de werkelijke laadkosten en laat ze vergoeden door de werkgever
     
  • Uiteraard is een combinatie van alle voorgaande systemen ook mogelijk